<h1>Årets budgetaftale og de mange advarselslamper </h1>
Af Thomas Horn (S) Politisk ordfører og borgmesterkandidat

Årets budgetaftale og de mange advarselslamper

2024 har været et langt år med skarpe tunger og lange meningsudvekslinger. Borgerne har måske kunne få det indtryk, at byrådets medlemmer ikke kunne tage ansvar for kommunen sammen. Det har jeg nu aldrig selv været i tvivl om. Snakken, møderne i vores udvalg og de indbyrdes relationer på kryds og tværs skaber et trygt og solidt fundament for vores byrådsarbejde.

Når det så er sagt – er det vigtigt for socialdemokratiet at fastholde, at årets budgetaftale grundlæggende er en lang liste med blinkende advarselslamper. Altså en liste, med en lang række af ting, som vi på nuværende tidspunkt har svært ved helt at gennemskue de langsigtede konsekvenser af.
Lad mig blot nævne nogle enkelte områder.

Hvad betyder vores forringelser af fritidsområdet for unges stigende mistrivsel? Kommer vi til at mangle de dygtige pædagoger, som har tid og kompetencer til at lytte og holde fast i de unge?
Lykkes vi at fastholde selvrespekten og livsglæden hos nogle af vores mest sårbare ældre?
Hvordan reagerer vores medborgere med udviklingshæmning, når Værestedet Liv nu skal have en ekstra lukkedag, og at disse sårbare borgere skal have yderligere en dag hjemme frem for at være i netværk og madfællesskab med ligestillede?
Hvad bliver de langsigtede konsekvenser af at sprogstøttekorpset nu ikke længere er der til at understøtte sprogligt udfordrede børn? Får de børn indhentet det fortabte, eller vil det følge dem hele livet?
Hvor står folkeskolerne og investeringerne i styrkelsen af almenskolen? Gør vi skolerne robuste nok?

Med andre ord. Årets budgetaftale løser en enorm økonomisk udfordring. En alvorlig en af slagsen. Men den efterlader også mange spørgsmål.

Jeg tror næppe, at nogle af budgetpartierne kan sige, at de er kommet i mål med deres politiske ambitioner med baggrund i budgetaftalen. Det gælder heller ikke for os i Socialdemokratiet.
MEN det ændrer ikke på målene og det lange sigte.
Og netop med disse ord vil jeg ikke bare afrunde årets budgetsnak men samtidig byde den forestående valgkamp velkommen.