<h1>Konservative ønsker skattelettelser fremfor velfærd</h1>

Konservative ønsker skattelettelser fremfor velfærd

Af Henrik Møller, medlem af Folketinget og Claus Christoffersen, politisk ordfører i Helsingør, Socialdemokratiet

Det Konservative Folkeparti har på Christiansborg fremlagt deres 2030-plan, som blandt andet indeholder topskattelettelser for 9,7 mia. kr. og produktivitetsforbedringer i det offentlige på 0,4 % svarende til 17,8 mia. kr. Med planen vil den rigeste procent af danskerne få 108.000 kr. mere til sig selv om året, har Arbejderbevægelsens Erhvervsråd regnet ud. Det er klassisk borgerlig politik, så det basker. Og så langt fra socialdemokratisk politik, som man kan komme, da vi prioriterer velfærd fremfor skattelettelser.

Det er måske ikke så underligt, at Det Konservative Folkeparti på Christiansborg finpudser den politiske kant til både Socialdemokratiet og Venstre med rendyrket ideologisk politik. Mere underligt er det måske, at den konservative borgmester Benedikte Kiær bakker op om den del af 2030-planen, som taler om øget produktivitet i det offentlige.

De 0,4 %, som De Konservative vil spare i det offentlige, svarer i Helsingør Kommune til ca. 12 mio. kr. Det er besparelser, der kommer oven i de ca. 50 mio. kr., som vi skal finde i besparelser i den kommende måned for at få et budget i balance i 2023.

Borgmester Benedikte Kiær skylder borgerne at pege på, hvor besparelserne på de ekstra 12 mio. kr. skal findes i det kommunale budget til brug for topskattelettelser. I Socialdemokratiet kan vi ikke finde pengene. Vi synes faktisk, at det er mere end svært nok at spare 50 mio. kr. på det kommunale budget. Og vi ønsker på ingen måde at spare en krone mere end vi skal – og slet ikke for, at de rigeste kan få topskattelettelser.